دومین قرآن بزرگ پارچه‌ای جهان در حال کتابت است 
کد خبر: 4205932
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲

دومین قرآن بزرگ پارچه‌ای جهان در حال کتابت است 

یک کاتب قرآن گفت: کتابت دومین قرآن بزرگ پارچه‌ای جهان با استفاده از هفت قلم و اصل نوشتاری قرآن به خط ثلث و نسخ ایرانی در ابعاد 90 در 130 سانتیمتر در حال کتابت است.

شاهین برجسته ثانی، یک کاتب قرآنشاهین برجسته ثانی، یک کاتب قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص اولین قرآن با گرایش شیعی، اظهار کرد: از سال 1368 فعالیت‌هایی را در زمینه نقاشی و خط انجام داده‌ام، اما به‌طور جدی و از سال 75 شاگردی استاد علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی را داشتم و در زمینه خطوط نسخ، ثلث و نستعلیق فعالیت می‌کردم. 

وی افزود: اولین قرآن پارچه‌ای استاد علی‌اکبر اسماعیلی ‌قوچانی سال ۹۴ به عنوان بزرگترین و زیباترین قرآن هنری جهان اسلام رونمایی شد و من در مقام شاگرد ایشان از یک سال قبل اقدام به کتابت قرآن کریم کرده‌ام. 

این کاتب قرآن گفت: استاد اسماعیلی قوچانی به من اجازه داد که مجدد روی این قرآن کارهایی را اجرا کنم که دومین قرآن بزرگ هنری جهان نیز محسوب می‌شود و با توجه به اینکه زیرسازی پارچه مراحلی دارد و بسیار پرزحمت است استاد اسماعیلی قوچانی فرمول پارچه را به من دادند. 

وی با اشاره به اینکه این کار باید سال‌ها ماندگار باشد، بیان کرد: به همین دلیل این پارچه باید استقامت بسیار بالایی داشته باشد و استاد اسماعیلی پس از سه قرآن دیگر این کار را طی چند سال با همکاری 114 نفر از استادکاران به مرحله نهایی رساندند. 

برجسته ثانی با بیان اینکه تاکنون سه جزء قرآن را کتابت کرده‌ام، تصریح کرد: صفحه نخست این نسخه از قرآن، شامل سوره حمد و با استفاده از هفت قلم و اصل نوشتاری قرآن به خط ثلث و نسخ ایرانی در ابعاد 90 در 130 سانتیمتر کتابت شده است.

وی با بیان اینکه نگارش آیه‌ها و تذهیب توسط خودم صورت می‌گیرد و در هر جزء تذهیب متفاوتی به کار می‌رود، بیان کرد: مطابق با تعداد سوره‌های قرآن کریم اول هر سوره با یک فرم خاص از «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز می‌شود و در مجموع ۱۱۴ نمونه از نگارش «بسم الله الرحمن الرحیم» در این اثر قرآنی مورد استفاده قرار گرفته و می‌گیرد.

این خوشنویس با بیان اینکه کتابت این قرآن را با هدف انجام دادم، گفت: تاکنون چنین کتابتی از قرآن کریم نداشته‌ایم و نباید در این زمینه کم‌کاری کرد و باید فعالیت‌های نویی برای نوشتن قرآن انجام داد، همچنین احتمال دارد کتابت این قرآن تا 6 ماه آینده به اتمام برسد.

انتهای پیام
captcha